Gör DAGENS ANDAKT känd bland dina vänner, lägg sidan som länk på din hemsida
OSWALD CHAMBERS (1874-1917) föddes i Aberdeen i Skottland. Efter att ha läst teologi vid Dunoon College blev han resande bibellärare i USA, Storbritannien och Japan. Han grundade också The Bible Training College i London. "Allt för honom" (My Utmost for His Highest) var den enda bok som Owald Chambers skrev. Han dog i november 1917, bara fyrtiotre år gammal.
Oswald Chambers bok låg på bordet i vardagsrummet. "Vem av er läser den? frågade jag. "Det gör vi båda", svarade mannen och tillade: Vissa dagar när vi går omkring och är allmänt irriterade upptäcker vi att det bottnar i samma orsak. Något i det vi läst på morgonen har träffat en öm punkt hos oss båda och ingen vill omvända sig. Det blir ofta ganska komiskt när vi märker det"
Hans Johansson, pastor i Tomaskyrkan, Stockholm.
(Hans Johansson avled 29/2 -08.)
Se artikel från Dagen
"Allt för honom" är utgiven på LIBRIS
Onsdag 24 April 2024
VARNING FÖR ANDLIG ÄRELYSTNAD.
Gläd er inte över att andarna lyder er.
Luk. 10:20

För kristna arbetare är det inte världslighet som är den största frestelsen, och inte heller synden, utan andlig ärelystnad. Vi frestas ta form och färg av den religiositet som präglar vår tid och börjar snegla efter framgång. Räkna aldrig med något annat än Guds välbehag! “Låt oss då gå ut till honom utanför lägret och dela hans smälek” (Heb. 13:13).
Jesus uppmanade sina lärjungar att inte glädjas över framgångsrikt arbete, och ändå tycks just det ge oss mest glädje. Vi har ett statistiskt synsätt: så och så mänga frälsta och överlåtna, lovad vare Gud, nu är allt väl!
Men vårt arbete skall ju börja där Guds nåd har lagt grunden. Vår uppgift är inte att frälsa människor utan att göra dem till lärjungar. Frälsning och helgelse är uteslutande ett verk av Guds överväldigande nåd. Vår uppgift som hans lärjungar är att föra människor in i ett så innerligt lärjungskapsförhållande till Kristus att de helt överlämnar sig åt honom. En enda människa som blivit totalt hängiven är av mera värde för Gud än hundra som blivit väckta av hans Ande. Som Guds medarbetare är det vårt uppdrag att få fram nya arbetare i hans rike.
I sin nåd har ju Gud gett oss ett liv värt att leva, och därför är det vår plikt att åt andra förmedla ett lika meningsfyllt liv i hans gemenskap.
Om inte en Guds tjänare lever ett osynligt liv tillsammans med Kristus (Kol. 3:3), blir han lätt en irriterande diktator i stället för en andefylld lärjunge. Många av oss är ju något av “diktatorer” när vi bestämmer över både gudstjänster och människor. Jesus har inte några sådana diktatorsfasoner. När han talde om lärjungaskapet inledde han alltid med ett “om”, aldrig med ett befallande “du skall”. Lärjungaskap är alltid grundat på frivillighet.
En tro som är säker på sig själv,
är ingen tro.
En tro som är säker på Gud,
är den enda tro som finns.
Vi väntar oss att Gud
ska uppenbara sig för sina barn,
men Gud uppenbarar sig
endast i sina barn.
Bergspredikan lär oss:
Kräv aldrig rättvisa
i den här världen,
men upphör aldrig
att praktisera rättvisa
Om vi verkligen trodde
att Gud menar vad han säger
- hur annorlunda skulle vi då inte vara!
Vågar jag verkligen låta Gud
vara allt det för mig
som han säger att han vill vara?
Dagens Andakt är från Oswald Chambers bok "Allt för honom" andakter för varje dag.
Miljoner läsare har funnit inspiration i "Allt för honom" en andaktsbok med texter för varje dag under året. Genom sin Kristus-centrerade förkunnelse och med sitt livsförvandlande perspektiv har Oswald Chambers utmanat kristna både till ett fördjupat lärjungaskap och till att lära känna Gud på ett mer personligt sätt.
Gör DAGENS ANDAKT känd bland dina vänner, lägg sidan som länk på din hemsida